Kapříci

     

    ČERVEN

     

    HRAJEME SI CELÝ DEN

    „Světem letí novina,

    že nám léto začíná!

    Všechno kvete, krásně voní,

    motýlci se spolu honí.“

    Témata:

    • Mám kamarády a hrajeme si spolu

    • Léto, milé léto

    • Čas rozloučení

     

    Záměry: vést děti k podpoře zdraví, bezpečí, osvojování si zdravých životních návyků /uvědomovat si nebezpečí úrazu při pohybu venku, při sportování, potřebu dodržovat pitný režim, chránit se pokrývkou hlavy, používáním krému s ochranným filtrem, přiměřeným oblečením/. Zábavnou formou opakovat písničky  a básničky, které děti znají. Prostřednictvím pohybových her rozvíjet hrubou motoriku. Využít letní období k prohloubení estetického vnímání, cítění a prožívání.

     

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

     

    ·         poznat píseň podle melodie

    ·         používat hygienické návyky – průběžný cíl

    ·         hovořit o svých zážitcích, pocitech a přáních

    ·         komunikovat s ostatními dětmi i s dospělými

    ·         hrát si s ostatními, spolupracovat

    ·         dodržovat pravidla ohleduplnosti – průběžný cíl

    ·         dodržovat pravidla her

    ·         chránit životní prostředí, kterým je dítě obklopeno

     

    Okruhy činností

    • pohybové činnosti

    • zpěv, recitace

    • oslava dětského dne

    • dramatické hry, výtvarné  tvoření

     

     

     

     

     

    KVĚTEN

    KAMARÁDI A ZVÍŘÁTKA

                                                               „Pojďte děti, pojďte vrátky

    jdeme spolu za zvířátky..“

    Témata:

    • Kamarádi zvířátka
    • V ZOO
    •  

    Záměry: prostřednictvím situací a plánovaných činností učit děti poznávat a pojmenovat domácí, hospodářská i exotická zvířata, seznámit je s jejich významem pro člověka a současně i s potřebou péče o ně. Cílem bloku je rozvíjet v dětech úctu k životu ve všech jeho formách a vytvářet povědomí o vlastní sounáležitosti s přírodou.

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

    ·         zařazováním pohybových her procvičovat poskoky po jedné noze, chůzi po čáře

    ·         procvičovat stříhání s nůžkami

    ·         vyprávět podle obrázků

    ·         rozlišovat pojmy „vedle, za, vpředu, vzadu…“

    ·         poznat chybějící předmět

    ·         zařadit obrázky pod nadřazené pojmy

    ·         seřadit prvky podle velikosti

    ·         správně reagovat na pokyn

    ·         uvědomit si, že příroda je neoddělitelnou součástí našeho života

    Okruhy činností

    • knihy, vyprávění, vlastní zkušenosti, mláďata
    • písničky, básničky
    • dětské časopisy – vystřihování
    • výtvarné vyjádření, pracovní činnosti
    • pohybové činnosti
    • maňásci, loutky
    • pohádky o zvířatech

     

     

    DUBEN

    JE NÁM DOBŘE NA SVĚTĚ

                                                               „Když sluníčko krásně hřeje,

    když je hezký den.

    Když se máma na mě směje,

    když mám radost jen.“

    Témata:

    • Naše rodina a já
    • Maminka
    • Můj domov

     

    Záměry: prostřednictvím situací a plánovaných činností posilovat u dítěte vědomí, že je součástí společenství, že patří k rodině, která má pro něj hodnotu a je pro něj velmi důležitá. Učit chápat význam práce rodičů pro život rodiny, přibližovat strukturu rodiny, umět pojmenovat jednotlivé její členy. Posilovat pozitivní vztah k prostředí, ve kterém dítě žije, vzbuzovat zájem o toto místo.

     

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

     

    ·         rozvíjet základní pohybové dovednosti

    ·         naučit se písničku, básničku pro maminku

    ·         poznávat zkušenost, že k obdarování nejsou potřebné jen hmotné dárky

    ·         umět se podělit, půjčit, dávat

    ·         hrát si s ostatními dětmi

    ·         zapojit se do pracovních, výtvarných, hudebních a dramatických činností

    ·         uvědomit si, že všichni lidé mají stejnou hodnotu

    Okruhy činností

    • pohybové činnosti
    • zpěv, recitace, pohádky, příběhy
    • vyprávění nad fotografií (rodinné fotografie)
    • komunikační kroužky zaměřené na vyprávění o rodině – jak pomáhám, co umím sám, s čím udělám radost
    • výtvarné a pracovní činnosti – výroba dárku pro maminku
    • hudebně pohybové hry

     

    BŘEZEN

    JARO ŤUKÁ

                                                               „Haló kde jste zvířátka,

                                                               jaro ťuká na vrátka,

                                                               slunce se k nám z dálky vrací,

                                                               hnízda staví všichni ptáci.“

    Témata:

    • Ententýny tralala, pojedeme do jara
    • Přišlo jaro do vsi
    • Týden s knihou
    • Hře, sluníčko, hřej

     

    Záměry: probíhající změny v přírodě v souvislosti s blížícím se jarem budou děti prožívat bezprostředně na základě osobní zkušenosti, ale i slovním, výtvarným, pohybovým, hudebním vyjádřením a dramatickou improvizací /říkadla, písničky a básničky o jaru, výtvarné práce, pohádky, encyklopedie atd

    Zaměříme se na profese -  co to znamená „pracovat“, probereme různé druhy pracovních profesí, stroje, které lidem pomáhají při práci. Budeme si povídat o tom, jaké povolání mají naši rodiče, prarodiče, teta, strýc …….“Kým bych chtěl jednou být“

    Děti se budou seznamovat s knihami – jak se rozlišují, o čem se v knihách můžeme dozvědět. V březnu nás čeká zajímavá návštěva knihovny

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

    ·         osvojit si nové poznatky o přírodě a ročních obdobích na základě pozorování

    ·         rozvíjet fantazii a tvořivost

    ·         vyjadřovat vlastní názory a zkušenosti

    ·         těšit se z příjemných zážitků a přírodních krás

    ·         učit se být citlivý ve vztahu k přírodě

    ·         vnímat, že svět i život na Zemi má svůj řád

    ·         rozvíjet smyslové vnímání

    Okruhy činností

    • hry pohybové, námětové, dramatické
    • pozorování přírody
    • výtvarné, pracovní činnosti
    • komunikační kroužky

     

     

    ÚNOR

    Z POHÁDKY DO POHÁDKY

                                                               „Pojď pohádko, pojď si hrát,

    budeme se spolu smát,

    budeme se honit v lese,

    schováme se s najdeme se.

    Pojď pohádko, pojď si hrát,

                   budeme se spolu smát.“

    Témata:

    • Povídám, povídám pohádku
    • V pohádkovém světě maňásků
    • Hrajeme divadlo

     

    Záměry: děti se budou seznamovat se základní řadou čtených či vyprávěných pohádek. Slovním, výtvarným, pohybovým vyjádřením, vyjádřením pomocí hudby, hudebně pohybovou nebo dramatickou improvizací může dítě zažívat rozmanité pocity a prožitky, které podporují jeho sociální a citový rozvoj. Dítě si osvojuje určité normy, způsoby chování a jednání. Zároveň budeme rozvíjet dítě po stránce estetické, pěstovat v nich vztah ke knize, podporovat rozvoj výtvarných, hudebních a dramatických dovedností.

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

    ·         seznámit děti s pohádkou jako literárním žánrem

    ·         posilovat estetické vnímání

    ·         rozvíjet fantazii a představivost

    ·         pochopit co je dobro a co zlo

    ·         vyjádřit svůj názor, pocit

    ·         vytvářet si kladný vztah k literatuře a umění

    ·         zacházet s knihou, uložit ji na místo, seznámit s s pojmem „knihovna“

    Okruhy činností:

    • vyprávění, poslech, dramatizace
    • výtvarné, pracovní činnosti – výroba jednoduchých loutek
    • maškarní karneval

     

     

    LEDEN

     

    RADOVÁNKY PANÍ ZIMY

                                                               „Leden, leden,

    přikryl vodu ledem.

    Tam, kde včera byly louže,

    tam to dneska pěkně klouže.“

    Témata:

    • Vánoční vzpomínání
    • Paní zima jede
    • Zimní radovánky

     

    Záměry: vést děti k objevování zimních krás, pozorování změn počasí, uvědomit si, jak počasí ovlivňuje naše oblékání, obohatit slovní zásobu. Poznat radosti, ale i problémy zimního období. Poznat a pojmenovat zimní sporty, vést děti k dobrým pocitům ze zimních radovánek – koulování, klouzání, stavění sněhuláků.

     

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

     

    ·         vyprávět své zážitky

    ·         osvojit si elementární poznatky o zimním prostředí

    ·         získávat důležité informace a dovednosti v péči o své zdraví

    ·         spolupracovat, navzájem si pomáhat

    ·         udržovat pořádek

    ·         dodržovat dohodnutá pravidla

    ·         spontánně informovat o svých pocitech, přáních

    Okruhy činností:

    • zpěv, recitace, pohádky, zimní příběhy
    • práce s obrázkovými knihami
    • výtvarné, pracovní a dramatické činnosti

     

     

    ADVENTNÍ ČAS

                                                               „Narodil se Ježíšek,

                                                               koupíme mu kožíšek,

    Hodně dlouhý, chlupatý,

    aby ho měl na paty.“

    Témata:

    • Andělský týden
    • Vánoční těšení
    • Narodil se Ježíšek

     

    Záměry: Integrovaný blok zahrnuje období 4 týdnů před Štědrým dnem. Děti se seznámí s českými lidovými vánočními tradicemi a zvyky. Blok se sestává ze tří částí, které přirozeně provázejí přípravy a těšení se na Vánoce. Při společném sdílení předvánočního období budeme posilovat prosociální cítění,  rozvíjet tvořivost, seznamovat se s vánočními koledami a básničkami.

     

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

     

    ·         seznámit se s lidovými tradicemi a koledami

    ·         prožívat radost ze společného sdílení, ze zvládnutého a poznaného

    ·         učit se spolupracovat s ostatními

    ·         učit se novým dovednostem pracovním, výtvarným, hudebním a sociálním

    ·         poznávat zkušenost, že k obdarování nejsou potřebné jen hmotné dárky

    ·         učit se úctě ke svým blízkým i ostatním lidem

     

    Okruhy činností:

    • pracovní a výtvarné činnosti
    • hudební a rytmické činnosti, recitace
    • dramatické činnosti
    • pohádky, příběhy, rozhovory
    • ranní kroužky, vyprávění zážitků, příprav, těšení, přání

     

     

    LISTOPAD

    LISTY, LÍSTKY, LÍSTEČKY

    „Listopad,listopad,

    lísteček  mi na dlaň spad,

    zlatý lístek z javora,

    zima už jde do dvora.“

    Témata:

    • Podzimní čarování
    • Ospalé sluníčko

     

    Záměry: uvědomit si krásy podzimu, vnímat barvy podzimní přírody, vytvářet si hezký vztah k přírodě prostřednictvím zážitků /četba, říkanky, vyprávění o zvířátkách/

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

    ·         poznávat, že příroda je neoddělitelnou součástí našeho života

    ·         rozvíjet estetické vnímání

    ·         zazpívat písničku, přednést básničku, vyslechnout pohádku

    ·         pojmenovat barvy

    ·         rozvíjet věku přiměřené praktické dovednosti – samostatně používat kapesník,správně si nazout přezůvky, udržovat pořádek…….

    ·         upevňovat hezké vztahy k ostatním dětem

    Okruhy činností:

    • vnímání podzimní krásy, poznávání lesních tajemství /co víme o lese, kdo tam bydlí, co má les rád, co mu vadí…../
    • kreslení, malování
    • pohybové činnosti
    • zpěv, recitace, příběhy k tématu

     

     

    ŘÍJEN 2017 - ČERVENÉ JABLÍČKO

     

     "Když ručičky natáhneme, na jablíčka dosáhneme.

    Trhat zralá jablíčka, umí kluk i holčička.“

     

    Témata:

    • Vůně jablíčka
    • Ovocná zahrada

     

    Záměry: Při mnohostranných činnostech a prostřednictvím všech smyslů poznat ovocné plody, které podzimní období nabízí. Prožitkem, poznáním a manipulací dospět k citovému vztahu k jablíčku a ostatnímu ovoci. Vést děti k obdivu a úctě k přírodě a jejímu umění dát možnost svým plodům dobře uzrát. Připomenout ty lidi, kteří se díky svému poslání postarají o stromy či kus svěřené země, protože nic nevyrůstá v přírodě samo. Dovést děti k poznání, že ovoce a zelenina není pouze „zboží“ v supermarketu. Seznamovat je s jejich významem pro zdraví člověka.

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

    ·         manipulovat s drobnými předměty a s modelínou

    ·         učit se používat správně nůžky

    ·         pojmenovat základní barvy

    ·         naslouchat krátkým příběhům

    ·         spolupracovat, vzájemně si pomáhat

    ·         seznámit se s tím, že ovoce prospívá zdraví

    ·         vytvářet povědomí o důležitosti a nezastupitelnosti přírody

    Okruhy činností:

    • pohádky, říkanky s tématem na jablka a podzim
    • kresby, malby, modelování
    • pohybová improvizace
    • zpěv, recitace
    • práce s obrázky, s literárními texty

     

     

    ZÁŘÍ 2017 - VÍTÁME VÁS VE ŠKOLCE

    „Přišlo září po roce,

    už jsme všichni ve školce.

    Budeme si spolu hrát,

    kamarády poznávat.“

     

    Témata        Jdeme do mateřské školy

    ·                     Ve školce je moc hezky

    ·                     Školka plná zábavy

     

    Vstup dítěte do mateřské školky klade jak na dítě, tak na rodiče nové náročné požadavky. Je to období adaptace pro novou životní situaci.

     

    Záměry: pomoci dítěti si zde najít svou identitu, vytvářet nové mezilidské vztahy, učit se být v organizované skupině dětí v nové roli, vytvořit si kladný postoj k novým věcem – vzbudit zvědavost a vést k pozitivnímu očekávání.

     

    Dílčí vzdělávací cíle /co se děti mají naučit, co poznat, stanovení hodnot, se kterými chceme děti seznámit, metody vedení k samostatnosti/:

     

    ·                     adaptovat s na život v nové společnosti

    ·                     poznávat prostředí školky a orientovat se v něm

    ·                     osvojit si způsob zacházení s hračkami a jejich ukládáním, vytvářet si pozitivní vztah k novému prostředí

    ·                     poznat /pojmenovat/ svoji značku

    ·                     podílet se na společném vytváření pravidel pro vzájemné soužití ve školce a chápat potřebu je zachovávat

     

    Pravidla:

                            Zvonečkové: “Zvoneček nás pobízí, že se hračky uklízí.“

                Šnečkové:     „Běhat budeme na hřišti, ve třídě jen chodit,

                                                šneček nám to připomene, když to budeme kazit.“   

                            Srdíčkové:     „Kdo v srdíčku lásku mívá, dobrým kamarádem bývá.“

     

    Okruhy činností:

    ·                     volné hry ve třídě

    ·                     pohybové hry, hry s říkadly

    ·                     výtvarné činnosti, modelování

    ·                     zpívání

    ·                     rituály – ranní kroužky zaměřené na hry se jmény, vytváření pravidel umožňujících soužití skupiny v bezpečném a přátelském prostředí školky, poznávání a pojmenování hračky, upevňování hygienických návyků

     

     

    Naučíme se  2 básničky:

    ZÁŘÍ 2017

    Kategorie

    Počítadlo přístupu

    TOPlist

    Výběr třídy