Vodníci

    KVĚTEN 2021

    KDYŽ VŠECHNO KVETE

    PODTÉMATA:

    • JÁ  A MOJE RODINA – Máme se rádi s tátou a mámou, DEN MATEK
    • MÍSTO KDE ŽIJEME  - NA NAŠÍ ZAHRÁDCE A NA POLI
    • ZKOUMÁME   SVĚT  A ZVÍŘATA
    • CO DĚLÁME CELÝ DEN

     

    POPIS VZDĚLÁVACÍHO BLOKU

    Tento měsíc budeme si povídat o tom, co pro nás znamená rodina, jak je důležité si vzájemně pomáhat.

    Dítě by mělo chápat vztahy a rozdíly mezi oběma pohlavími v rodinách, vazby mezi blízkou a širší rodinou – rodiče, prarodiče, sourozenci, teta, strýc.....

    Všechno kvete – zaměříme se nejen na význam včel, motýlů a čmeláků, ale také na škůdce a jak proti nim můžeme zasáhnout. Dále budou do tématu zahrnuty i pranostiky, přísloví  a pořekadla  – vliv počasí na úrodu.

    Jakou zeleninu a ovoce pěstujeme na zahrádce, co roste na polích . Procvičíme druhy zeleniny i ovoce a dále v návaznosti  zmíníme i jejich vliv na naše zdraví – tedy zdravý životní styl

    Při procházkách budeme pozorovat nejen změny v přírodě, ale také zvířata.

    Co děláme celý den – ve školce dopoledne, v poledne, odpoledne – toto téma je zaměřeno na organizaci běžného dne. Obsahuje aktivity , se kterými se děti pravidelně setkávají doma i ve školce. Cílem je orientace v čase i v prostoru.

     

    Vzdělávací cíle:

    • spontánní hra
    • výtvarné hry
    • manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami
    • činnosti zajišťující spokojenost, radost a pohodu
    • poslech pohádek a příběhů obohacující citový život
    • hry na téma rodina a přátelství
    • artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky
    • zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení)
    • konstruktivní a grafické činnosti
    • hudební a hudebně pohybové hry a činnosti , recitace, dramatizace a zpěv
    • výroba dárků a přání pro maminku
    • jaká je maminka (učit se používat přídavná jména)
    • činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí, v němž dítě žije
    • členové rodiny a vztahy mezi nimi
    • příprava na rozloučení s předškoláky

     

          I nadále budeme :

    • rozvíjet komunikační dovednosti a kultivovaný projev
    • Rozvíjet respekt a přizpůsobivost ve vztahu k druhému
    • Upevňovat pocit sounáležitosti s živou a neživou přírodou
    • Cvičit paměť, pozornost, představivost
    • Rozvíjet estetické dovednosti při malování, recitování a zpívání

     

    DUBEN 2021

     

    Hlavní téma : Planeta Země

    PODTÉMATA:

    VELIKONOCE SVÁTKY JARA

    DOMÁCÍ ZVÍŘATA A JEJICH MLÁĎATA

    ŽIVOT U POTOKŮ, V ŘEKÁCH A  RYBNÍCÍCH

     

    POPIS VZDĚLÁVACÍHO BLOKU

    Na začátku měsíce nás čekají velikonoční svátky, tak si s dětmi budeme povídat o tradicích v naší zemi, které se dodržují s příchodem jara.

    Velkým a hlavním tématem v dubnu je naše planeta.

    Cílem tohoto vzdělávacího bloku z pohledu dětí je uvědomění a osvojení si základů ekologického chování, dopadu svého chování na životní prostředí. Zároveň si prohloubí zásady bezpečného chování a chování v krizových situacích. Dále by  dítě by mělo rozeznávat domácí a divoká zvířata, zvířata vodní a suchozemská a také ty, které žijí ve volné přírodě nebo v zajetí (ať už s člověkem nebo v zoo).

     Budeme si pojmenovávat zvířata a jejich mláďata, kde žijí, co jedí.

    Vysvětlíme si ,jak se k sobě zvířátka chovají,jak spolu vycházejí a jak bychom se ke zvířatům měli chovat my lidé

     

    Vzdělávací cíle:

    • osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody
    • získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
    • ochrana osobního soukromý a bezpečí ve vztazích z druhými dětmi i dospělými
    • aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
    • vytvoření základů aktivních postojů ke světu, životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění
    • vytváření pozitivního vztahu k prostředí, ve kterém dítě žije
    • pochopení důsledků svého pozitivního i negativního chování k životnímu prostředí
    • ovládání pohybového aparátu
    • vytváření vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije
    • mít elementární poznatky o planetě Zemi
    • aktivně se podílet a spolupracovat při společných činnostech
    • rozvoj cítění a prožívání

     

    Vzdělávací nabídka:

    • projekt – Den Země
    • konkrétní operace s materiálem - třídění
    • činnosti směřující k ochraně zdraví a osobního bezpečí
    • běžné každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování
    • přípravy a realizace společných zábav a slavností
    • námětové hry a činnosti
    • činnosti přispívající k péči o životní prostředí
    • Kimovy hry – (zrak, sluch, hmat, krátkodobá paměť apod.)
    • samostatný slovní projev na určité téma
    • Komentování zážitků a aktivit, vyřizování vzkazů a zpráv
    • Pracovní listy pro rozvoj grafomotoriky
    • kooperativní činnosti ve dvojicích, ve skupinách

     

    BŘEZEN 2021

     

    HLAVNÍ TÉMA:     Březen – za kamna vlezem

     

    PODTÉMATA:       - Měsíc knihy : Z pohádky do pohádky

    - Jaro na zahrádce

    - Brzy půjdu k zápisu

     

    POPIS VZDĚLÁVACÍHO BLOKU

    V březnovém vzdělávacím bloku si děti prohloubí čtenářskou pregramotnost a zájem o literaturu, vyrobí si vlastní knihu , budou trávit více času v přírodě, kde si prohloubí nejen znalosti týkající se přírody a svého okolí, ale i fyzickou zdatnost. Čekají  je pěší výlety, při nichž lze pozorovat změny v přírodě v tomto období. I nadále zaměříme pozornost na zdokonalování a procvičování dovedností spojených se zápisem do školy. Ke konci měsíce se budou podrobně seznamovat se zvyky a tradicemi blížících se Velikonoc.

     

    Vzdělávací cíle:

    • rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností
    • rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
    • rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti
    • posilování přirozených poznávacích citů , zvídavosti, zájmu, radosti z objevování
    • rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
    • pozorování změn, které se dějí s přírodou na jaře
    • rozvoj hrubé a jemné motoriky ruky a hrubé motoriky těla
    • rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit

     

    Vzdělávací nabídka:

    • pohybové hry
    • charakteristické znaky jara – změny v přírodě
    • první jarní květiny – pojmenování, části rostlin, vzhled; co potřebují rostliny k růstu
    • rozlišování barev i jejich odstínů
    • zapojení všech smyslů
    • přirozené poznávání přírodního okolí, sledování rozmanitostí a změn v přírodě kladení otázek a hledání odpovědí – encyklopedie
    • činnosti zaměřené k seznamování se s elementárními číselnými a matematickými pojmy a symboly grafomotorická cvičení a pracovní listy
    • vycházky do probouzející se přírody
    • smyslové hry, nejrůznější činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu a vnímaní, koncentrace pozornosti a paměti
    • záměrné pozorování běžných objektů a předmětů, určování a pojmenovávání jejich vlastností a funkcí
    • knihy a obrázky k dané tématice
    • učíme se o mláďatech
    • psychomotorické hry


     

    ÚNOR 2021

     

    MASOPUST A RADOVÁNKY -  KARNEVAL VE ŠKOLCE

    DOPRAVA , ČÍM CESTUJEME – BEZPEČNOST

    ZIMNÍ PŘÍRODA – SVĚT KOLEM NÁS

     

    Popis vzdělávacího bloku:

    • Únorový vzdělávací blok se nese v duchu Masopustu a různého veselí. Děti si rozvíjí tvořivost a fantazii, vyrábí si vlastní masky, které mohou předvést na masopustním karnevalu. Zkouší si různá povolání, učí se vážit si práce druhých.
    • Při tématu o dopravě budeme na vycházkách více trénovat přecházení přes silnici
    • Budeme si povídat o tom, čím cestujeme a jak bychom se měli chovat např. v autobusu či vlaku.
    • Zaměříme se na poznávání světa kolem nás, tzn. učíme se vnímat nejen prostor kolem nás, ale i v celém okolí.

    I nadále budeme trénovat orientaci v čase, co máme za den, za měsíc a jakou část dne právě máme.

     

    Vzdělávací cíle:

    • zdokonalování dovednosti v oblasti jemné i hrubé motoriky, koordinace (ruka – oko)
    • vytváření prosociálních postojů
    • schopnost kooperace při práci ve skupině
    • rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
    • rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
    • námětové hry a činnosti
    • seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
    • chápat, že svět je proměnlivý, vše se vyvíjí a vzájemně se ovlivňuje
    • rozvoj společenského i estetického vkusu – seznamovat s masopustními tradicemi a zvyky

     

    Vzdělávací nabídka:

    • lokomoční pohybové činnosti (chůze, běh, skoky a poskoky, lezení), nelokomoční pohybové činnosti (změny poloh a pohybů těla na místě)
    • manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním
    • výroba masek
    • malování, kreslení, pracovní aktivity
    • cvičení organizačních dovedností

     

    MĚSÍČNÍ PLÁN AKTIVIT  -  LEDEN 2021

     

    Témata:

    Lidové zvyky a tradice – Tři králové, masopusty

    Zimní sporty - bezpečnost

    Povolání

     

    POPIS VZDĚLÁVACÍHO BLOKU

    Nový rok začínáme hledáním správného místa pro nové hračky.

    Děti čeká projekt týkající se Tří králů, seznámí se s tradicemi masopustů.

    I nadále budou rozvíjet senzomotorické činnosti, budou se připravovat na zápis ve škole, samy si vyzkouší prostřednictvím hry, jaké je to být žákem. I nadále si upevňují pravidla, jak se při hrách venku bezpečně chovat a jak se správně oblékat. Znají dny v týdnu a budou se učit měsíce. V tomto měsíci také začneme s Maxíkem – stimulačním  programem pro předškoláky.

    Vzdělávací cíle:

    • další prohlubování poznatků o vlastním těle (zdraví, oblékání)
    • rozvoj všech pregramotností, jazykových dovedností
    • rozvoj prosociálního vnímání
    • vytváření základů pro práci s informacemi
    • rozvoj schopností sebeovládání
    • vytváření pozitivního vztahu k učení a ke škole
    • rozvoj logického myšlení
    • kognitivní činnosti

     

    Vzdělávací nabídka:

    • projekt – půjdu do školy
    • tradice, zvyky Tříkrálového svátku , masopusty
    • pohybová cvičení a hry
    • experimentování s vodou, sněhem ( pokud bude) a ledem
    • básničky, písničky se zimní tematikou
    • druhy zimních sportů - bezpečnost
    • dny v týdnu, měsíce

     

    MĚSÍČNÍ PLÁN AKTIVIT  -  PROSINEC 2020

    • ZIMNÍ KRÁLOVSTVÍ
    • ČERT A MIKULÁŠ
    • VÁNOCE – TRADICE A ZVYKY

     

    POPIS VZDĚLÁVACÍHO BLOKU

    Tento kouzelný adventní čas děti prožijí prostřednictvím kooperativního a prožitkového učení. V tomto měsíci je budou provázet každým dnem tradice a zvyky spojené s tímto obdobím. Na návštěvu k nám zavítá Mikuláš se svými pomocníky a děti se budeme muset zamyslet nad tím, jací jsou, jak se chovají k ostatním a ukáží, co umí. Budou rozvíjet, mimo jiné, komunikační dovednosti, volní vlastnosti. Naučí se dělit se s kamarády a radovat ze společných dárků od Ježíška.

     

    Vzdělávací cíle:

    • rozvíjet schopnost vytvářet a upevňovat vztah k rodině, kamarádům a svému okolí
    • vnímání pocitu sounáležitosti nejen v rodině, ale i ve školce
    • vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
    • navození atmosféry klidu a souznění s okolím
    • poznávat, že vlastním jednáním lze druhého potěšit
    • vytváření spolupráce celé třídy při nácviku na vánoční besídku
    • zdokonalování v oblasti hrubé motoriky
    • rozvoj kultivovaného projevu
    • zapamatovat si a naučit zpaměti krátký text
    • vybavit si naučené
    • rozvoj společenského i estetického vkusu
    • rozvoj pozitivního vztahu ke kultuře a umění
    • učit se samostatně projevovat a vyjadřovat své city a postoje
    • seznamovat se s tradicemi a lidovými zvyky
    • rozvoj schopnosti sebeovládání

     

    Vzdělávací nabídka:

    • adventní tradice a zvyky
    • námětové hry – tematicky zaměřené
    • cvičení sebekontrole a sebeovládání
    • vyprávění o tom, jaké jsou naše vánoční zvyky
    • zpěv vánočních písní a koled
    • výroba vánoční výzdoby
    • společné zdobení vánočního stromečku
    • přípravy a realizace vánoční besídku ve třídě
    • pozorování vánoční výzdoby v obci
    • činnosti nejrůznějšího zaměření vyžadující (umožňující) samostatné vystupování
    • zpěv, recitace, dramatizace
    • hra s novými hračkami – prohlubování vzájemných vztahů

     

    LISTOPAD 2020

     

    JÁ A MOJE TĚLO

    • Jednotlivé části těla, jak tělo funguje?
    • Ochrana zdraví
    • Smysly
    • Nadcházející advent

     

    Obsahem listopadového bloku je lidské tělo. Toto téma jsme zmínili  již v měsíci říjnu, kdy jsme se zaměřili především na zdravý  životní styl.

    Lidskému tělu se budeme tentokrát věnovat více do hloubky. Poznáme jak tělo funguje, z čeho se skládá a  jak bychom se měli o sebe starat. Na konci měsíce se budeme věnovat také blížícímu se adventu a tradicím s ním spojených.

    Vzdělávací cíle

    • uvědomění si vlastního těla
    • rozvoj pohybových dovedností ( koordinace pohybu, rovnováha, rozvoj hrubé a jemné motoriky,
    • dýchání, koordinace ruky a oka apod.)
    • rozvoj užívání všech smyslů
    • rozvoj kooperativních dovedností, fyzické a psychické zdatnosti
    • seznamování se s fungováním těla
    • vytvoření zdravého vztahu k vlastní osobě
    • osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí
    • vytváření zdravých životních návyků a postojů, jako základu zdravotního životního stylu

     

    Kompetence

    Dítě umí pojmenovat části lidského těla

    • má vytvořen zdravě pozitivní vztah k vlastnímu tělu
    • umí vyhodnotit, co je pro zdraví člověka důležité a co nebezpečné
    • má upevněné základní hygienické a sebeobslužné návyky
    • koordinuje pohyby, umí napodobit jednoduchý pohyb,  umí sladit pohyb s rytmem, s hudbou
    • má povědomí o významu péče o čistotu a zdraví,o významu aktivního pohybu a zdravé výživy
    • zachovává správné držení těla
    • ví, o odlišnostech mezi dětmi a dospělými lidmi
    • vnímá a rozlišuje pomocí smyslů
    • koordinuje své pohyby, zvládá jemnou motoriku (umí zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými              pomůckami,tužkami, barvami, nůžkami, papírem, modelovací  hmotou )
    • umí vnímat potřeby druhého, pomáhat,  pečovat

     

     Činnosti

    • pojmenováváme části těla na sobě i na kamarádovi
    • sledujeme, jak tělo funguje
    • učíme se co je  pro zdraví a bezpečnost důležité – modelové situace
    • učíme se prostřednictvím smyslových a psychomotorických her znalosti o vlastním těle
    • hrajeme lokomoční a pohybové hry
    • využíváme atlasů a dětských encyklopedií pro hledání informací o lidském těle
    • zkoušíme si relaxační cviky
    • rozdělujeme činnosti, které jsou pro zdraví člověka vhodné a co poškozuje, učíme se jak předcházet úrazům
    • umíme pomoci kamarádovi

     

     

    ŘÍJEN 2020

    Téma: Co přináší podzim

    • Vítr a déšť
    • Podzim na poli, na zahradě, v lese
    • Já a moje zdraví
    • Rekapitulace naučeného

     

    Popis vzdělávacího bloku:

    Cílem říjnového vzdělávacího bloku je znalost ročních období a jejich typických znaků,  pozorování podzimních změn v přírodě.  Poznávají plody podzimu. Příprava  na Halloween. Děti se učí  vnímat vlastní tělo, používat všechny své smysly, rozpoznat co našemu tělu prospívá a co zdraví škodí.

    Vzdělávací cíle:

    • poznávání a orientování se v blízkém okolí
    • vnímání a pozorování změn v přírodě
    • získat nové poznatky o živé i neživé přírodě
    • osvojení si poznatků o vlastním těle a jeho základních funkcích
    • osvojit si zdravé životní návyky
    • rozvíjení jemné i hrubé motoriky
    • rozvoj psychické i fyzické zdatnosti
    • rozvoj kooperativních dovedností
    • seznámení dětí s kulturou, uměním a tradicemi
    • rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
    • rozvoj logického myšlení
    • učit se spolupracovat ve všech oblastech

    Vzdělávací nabídka: 

    • Halloween
    • Lidské tělo- co nám prospívá a škodí
    • vycházky do přírody
    • přímé pozorování přírodních objektů
    • sběr podzimních plodů k poznávání a výtvarným činnostem
    • podzimní práce na zahrádce
    • smyslové a psychomotorické hry
    • lokomoční a pohybové činnosti
    • využití knížek, obrázků, fotografií
    • rozvoj matematických představ
    • rozvoj grafomotorických dovedností
    • manipulační činnosti a úkony s předměty
    • hry zaměřené ke cvičení různých forem paměti

     

    ZÁŘÍ 2020

    Témata:

    AHOJ KAMARÁDI

    BEZPEČNOST VE ŠKOLCE

    Popis vzdělávacího bloku:

    Cílem zářijového vzdělávacího bloku je co nejpříjemnější adaptace nových dětí v novém prostředí mateřské školy, seznámení se s novými kamarády, učitelkami, poznávání prostředí školky a jejího okolí, vytvoření si společných pravidel bezpečného chování, seznámení se s režimem dne a jeho postupné přijetí, zapojení stávajících dětí do procesu adaptace jejich nových kamarádů.

    Vzdělávací cíle:

    • přirozené zapojení dětí do režimu třídy
    • přijmout  nové  kamarády
    • podporovat prosociální chování
    • znát bezpečně prostory MŠ, které využívají
    • učit se kde mají hračky své místo
    • rozvíjet citovou samostatnost, schopnost samostatně se  rozhodovat
    • osvojit si základní hygienické návyky
    • rozvíjet představivost a fantazii
    • osvojit si věku přiměřené praktické a tělesné dovednosti

               

    Vzdělávací nabídka:

    • aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí mateřské školy
    • společné upevňování pravidel chování v prostředí MŠ
    • činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování
    • procházky a seznamování se s okolím MŠ
    • činnosti podporující pochopení a přijetí režimu dne
    • volné hry na zahradě
    • vyprávění vlastních zážitků z prázdnin
    • říkanky, básničky
    • seznamovací komunitní kruh – rozhovory, spontánní hry
    • výtvarné činnosti
    • pohybové hry


     

     

    Kategorie

    Počítadlo přístupu

    TOPlist

    Výběr třídy