Žabičky

     

    KVĚTEN 2025         

    VŠICHNI SE RADUJEME                                                                 

    Témata:

    • Moje maminka
    • Moje rodina a já
    • Dopravní prostředky
    • Rozkvetlý květen

     

    Záměry: prostřednictvím situací a plánovaných činností posilovat u dítěte vědomí, že je součástí společenství, že patří k rodině, která má pro něj hodnotu a je pro něj velmi důležitá. Učit chápat význam práce rodičů pro život rodiny, přibližovat strukturu rodiny, umět pojmenovat jednotlivé její členy.

    Zároveň prostřednictvím situací posilovat u dítěte uvědomění si, jak jsme spojeni s přírodou, květen je právem nazýván měsícem květů a mláďat. Děti budou na procházkách v obci a v okolí sledovat první květy na ovocných a listnatých stromech.

     

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

    • rozvíjet základní pohybové dovednosti
    • naučit se básničku pro maminku,
    • rozvíjet jemnou motoriku (stříhání, lepení, provlékat tkaničku, udělat uzlík)
    • zapojit se do pracovních, hudebních a dramatických činností

     

    Okruhy činností

    • zpěv, recitace, rytmizace
    • komunikační kroužky zaměřené na vyprávění o rodině, o ročním období, o chování ve školce – základní pravidla, o tom, jak si vzájemně pomáháme
    • výtvarné a pracovní činnosti – výroba dárku pro maminku,
    • hudebně pohybové hry

                  DUBEN 2025

    USMĚJ SE, SLUNÍČKO               

    Témata:

    • Velikonoční těšení
    • Domácí zvířata a jejich mláďata
    • Hody, hody doprovody
    • Staráme se o životní prostředí
    • Čarodějnický svátek

     

    Záměry: děti budou sledovat změny v přírodě, které jsou spojeny s nástupem jara. Pochopit a porozumět pojmu „domácí zvíře“, odlišnost pojmu „domácí zvíře a domácí mazlíček“. Budeme pozorovat stromy, keře, jarní květiny, zaměříme se na změny počasí. Jarní svátky přiblížíme formou výtvarných, hudebních a dramatických činností.

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

    • rozvíjet tvořivost, spolupracovat
    • vnímat změny v přírodě
    • procvičovat paměť – básničky, říkanky, písničky a koledy
    • přiblížit dětem velikonoční svátky a s nimi spojené lidové zvyky
    • výtvarné a pracovní činnosti vztahující se k péči o životní prostředí

     

    Okruhy činností

    • vyhledávání domácích zvířat a jejich mláďat v dětské encyklopedii, v knížkách – práce s knihou
    • velikonoční tvoření – zasetí osení, malování vajec, kuřátko ve skořápce  - jarní dekorace, zápichy
    • ranní „logohrátky“ – procvičování správné výslovnosti s kreslením
    • recitace, zpěv, pohádky
    • pohybové hry

     


     

    BŘEZEN 2025

    JARO ŤUKÁ NA VRÁTKA

    Témata:

    • Hřej, sluníčko, hřej
    • Poznáváme povolání
    • Obec, ve které žiji
    • Vůně jarních květin

     

    Záměry: probíhající změny v přírodě v souvislosti s blížícím se jarem budou děti prožívat bezprostředně na základě osobní zkušenosti, ale i slovním, výtvarným, pohybovým, hudebním vyjádřením a dramatickou improvizací /říkadla, písničky a básničky o jaru, výtvarné práce, pohádky, encyklopedie atd/

     

    Zaměříme se na profese -  co to znamená „pracovat“, probereme různé druhy pracovních profesí, stroje, které lidem pomáhají při práci. Budeme si povídat o tom, jaké povolání mají naši rodiče, prarodiče, teta, strýc …….“Kým bych chtěl jednou být“

    Budeme pozorovat kvetoucí přírodu, stromy, pupeny, nové listy a květy. Všímat si jarních květin na zahrádkách, v okolí bydliště i školky.

     

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

    • osvojit si nové poznatky o přírodě a ročních obdobích na základě pozorování
    • rozvíjet fantazii a tvořivost
    • porozumět pojmu „profese“, vyjmenovat základní povolání, nástroje, které se v určité profesi používají, pojmenovat povolání rodičů
    • těšit se z příjemných zážitků a přírodních krás
    • učit se být citlivý ve vztahu k přírodě
    • vnímat, že svět i život na Zemi má svůj řád
    • rozvíjet smyslové vnímání
    • kognitivní činnosti a objevování

     

    Okruhy činností

    • hry pohybové, námětové, dramatické
    • pozorování přírody
    • výtvarné, pracovní činnosti
    • komunikační kroužky

     

     

    ÚNOR 2025

    Z POHÁDKY DO POHÁDKY                                                    

    Témata:

    • Povídám, povídám pohádku
    • Zvířátka v zimě
    • Hrajeme divadlo – ve světě maňásků
    • Karnevalové těšení

     

    Záměry: děti se budou seznamovat se základní řadou čtených či vyprávěných pohádek. Slovním, výtvarným, pohybovým vyjádřením, vyjádřením pomocí hudby, hudebně pohybovou nebo dramatickou improvizací může dítě zažívat rozmanité pocity a prožitky, které podporují jeho sociální a citový rozvoj. Dítě si osvojuje určité normy, způsoby chování a jednání.

     

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

    • seznámit děti s pohádkou jako literárním žánrem
    • posilovat estetické vnímání
    • rozvíjet fantazii a představivost
    • pochopit co je dobro a co zlo
    • vyjádřit svůj názor, pocit
    • zacházet s knihou, uložit ji na místo, seznámit s pojmem „knihovna“
    • v zimě myslíme i na živou přírodu – seznámit děti s životem zvířat v zimním období

     

    Okruhy činností:

    • vyprávění, poslech, dramatizace
    • výtvarné, pracovní činnosti – krmítko pro ptáčky, vlastní loutky z papírových ruliček
    • maškarní karneval

     

     

    LEDEN

     

    KDYŽ V ZIMĚ NESNĚŽÍ

     

    Témata:

    • Vánoční vzpomínání

    • Mrzne, až praští

    • Zimní sportování a radovánky

    • Pečujeme o své zdraví

     

    Záměry: vést děti k objevování zimních krás, pozorování změn počasí, uvědomit si, jak počasí ovlivňuje naše oblékání, obohatit slovní zásobu. Poznat radosti, ale i problémy zimního období. Poznat a pojmenovat zimní sporty. Vést děti k poznání, že i když zima nenadělí možnost sněhových radovánek, je spousta her, které přinesou zábavu a poznání.

     

     

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

     

    • vyprávět své zážitky z vánočního období, jaké dárky děti našly pod stromečkem

    • osvojit si elementární poznatky o zimním prostředí

    • získávat důležité informace a dovednosti v péči o své zdraví

    • spolupracovat, navzájem si pomáhat

    • udržovat pořádek

    • dodržovat dohodnutá pravidla – šnečkové, ouškové, košťátkové a ručičkové

     

     

    Okruhy činností:

    • zpěv, recitace, pohádky, zimní příběhy

    • námětové hry

    • práce s obrázkovými knihami

    • výtvarné, pracovní a dramatické činnosti s motivem zimy

    • seznámení s pohádkou Zimní královna

     

     

     

    PROSINEC

                                                                                               ADVENTNÍ ČAS                                                          

    Témata:

    • Mikuláš, čert a anděl
    • Vánoční tvoření
    • Těšíme se na Vánoce
    • Narodil se Ježíšek – tradice

     

     

    Záměry: Integrovaný blok zahrnuje období 4 týdnů před Štědrým dnem. Děti se seznámí s českými lidovými vánočními tradicemi a zvyky. Blok se sestává ze tří částí, které přirozeně provázejí přípravy a těšení se na Vánoce. Při společném sdílení předvánočního období budeme posilovat prosociální cítění,  rozvíjet tvořivost, seznamovat se s vánočními koledami a básničkami.

     

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

     

    • seznámit se s lidovými tradicemi a koledami
    • prožívat radost ze společného sdílení, ze zvládnutého a poznaného
    • učit se spolupracovat s ostatními
    • učit se novým dovednostem pracovním, výtvarným, hudebním a sociálním
    • poznávat zkušenost, že k obdarování nejsou potřebné jen hmotné dárky
    • učit se úctě ke svým blízkým i ostatním lidem

     

     

    Okruhy činností:

     

    • pracovní a výtvarné činnosti
    • hudební a rytmické činnosti, recitace
    • pohádky, příběhy, rozhovory
    • ranní kroužky, vyprávění zážitků, příprav, těšení, přání
    • příprava na vánoční besídku

     


    LISTOPAD                                                                              

    LISTY, LÍSTKY, LÍSTEČKY

    „Listopad, listopad, lísteček mi na dlaň spad,

    zlatý lístek z javora, zima už jde do dvora.“

    Témata:

    • Podzimní krása

    • Ospalé sluníčko

    • Naše tělo

    • Pečujeme o své zdraví

    Záměry: uvědomit si krásy podzimu, vnímat barvy podzimní přírody, vytvářet si hezký vztah k přírodě prostřednictvím zážitků /četba, říkanky, vyprávění o zvířátkách/ S podzimem přichází chladno, sluníčka je málo, proto musíme odolávat nemocem z prochladnutí – naše tělo potřebuje zásobu vitaminů, kterou najdeme v ovoci, bylinných čajích /vyprávění, příklady ze všedního života/, základní pojmy týkající se biologického složení těla.

     

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

    ·       poznávat, že příroda je neoddělitelnou součástí našeho života

    ·       rozvíjet estetické vnímání

    ·       zazpívat písničku, přednést básničku, vyslechnout pohádku

    ·       rozvíjet věku přiměřené znalosti o našem těle, jak o něj musíme pečovat v chladném období

    Okruhy činností:

    • vnímání podzimní krásy, poznávání lesních tajemství /co víme o lese, kdo tam bydlí, co má les rád, co mu vadí…../

    • tvoření – výrobky z přírodnin (sovičky, lesní skřítci, veselé muchomůrky)

    • říkanky s pohybem

    • zpěv, recitace, příběhy k tématu

     

    ŘÍJEN 2024

    ČERVENÉ JABLÍČKO

     "Když ručičky natáhneme, na jablíčka dosáhneme.

    Trhat zralá jablíčka, umí kluk i holčička.“

    Témata:

    • Vůně jablíčka
    • Podzimní les a zvířátka
    • Ovocná a zeleninová zahrada
    • Pouštění draků
    • Halloween

     

     Záměry: Při mnohostranných činnostech a prostřednictvím všech smyslů poznat ovocné plody, které podzimní období nabízí. Prožitkem, poznáním a manipulací dospět k citovému vztahu k jablíčku a ostatnímu ovoci. Vést děti k obdivu a úctě k přírodě a jejímu umění dát možnost svým plodům dobře uzrát. Připomenout ty lidi, kteří se díky svému poslání postarají o stromy či kus svěřené země, protože nic nevyrůstá v přírodě samo. Dovést děti k poznání, že ovoce a zelenina není pouze „zboží“ v supermarketu. Seznamovat je s jejich významem pro zdraví člověka.

     

    Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:

     

    • manipulovat s drobnými předměty a s modelínou
    • učit se používat správně nůžky
    • naslouchat krátkým příběhům
    • spolupracovat, vzájemně si pomáhat
    • seznámit se s tím, že ovoce prospívá zdraví
    • vytvářet povědomí o důležitosti a nezastupitelnosti přírody

     

    Okruhy činností:

    • pohádky, říkanky s tématem na jablka a podzim
    • kresby, práce s přírodninami, modelování
    • pohybová improvizace
    • zpěv, recitace
    • práce s obrázky

     

     

    ZÁŘÍ 2024

    VÍTÁME VÁS VE ŠKOLCE

    Témata:

    • Poznáváme nové kamarády
    • Seznamujeme se s pravidly soužití ve třídě „Žabiček“
    • Školka plná zábavy

     

    Dílčí vzdělávací cíle /co se děti mají naučit, co poznat, stanovení hodnot, se kterými chceme děti seznámit, metody vedení k samostatnosti/:

    • poznávat nové kamarády ve třídě
    • osvojit si základní pravidla chování  - ve vztahu k paní učitelce, k dětskému kolektivu
    • poznat svoji značku
    • podílet se na společném vytváření pravidel pro vzájemné soužití ve školce a chápat potřebu je zachovávat – pravidlo šnečkové, srdíčkové, košťátkové, ouškové, ručičkové, kytičkové a měsíčkové

     

    Okruhy činností:

    • volné hry ve třídě
    • pohybové hry, hry s říkadly
    • výtvarné činnosti, zpívání
    • rituály – ranní kroužky zaměřené na hry se jmény, vytváření pravidel umožňujících soužití skupiny v bezpečném a přátelském prostředí školky, upevňování hygienických návyků
    • svolávačky – pomáhají k vytvoření vzájemných kamarádských vztahů mezi dětmi
    Kategorie

    Počítadlo přístupu

    TOPlist

    Výběr třídy