Kapříci
ČERVEN 2022
HRAJEME SI CELÝ DEN
„Světem letí novina,
že nám léto začíná!
Všechno kvete, krásně voní,
motýlci se spolu honí.“
Témata:
-
Slavíme Den dětí
-
Mám kamarády a hrajeme si spolu
-
Léto, milé léto
-
Čas rozloučení
Záměry: vést děti k podpoře zdraví, bezpečí, osvojování si zdravých životních návyků /uvědomovat si nebezpečí úrazu při pohybu venku, při sportování, potřebu dodržovat pitný režim, chránit se pokrývkou hlavy, přiměřeným oblečením/. Zábavnou formou opakovat písničky a básničky, které děti znají. Prostřednictvím pohybových her rozvíjet hrubou motoriku. Využít letní období k prohloubení estetického vnímání, cítění a prožívání.
Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:
-
poznat píseň podle melodie
-
používat hygienické návyky – průběžný cíl
-
hovořit o svých zážitcích, pocitech a přáních
-
komunikovat s ostatními dětmi i s dospělými
-
hrát si s ostatními, spolupracovat
-
dodržovat pravidla vzájemného soužití ve školce – šnečkové, ručičkové, srdíčkové ………
-
dodržovat pravidla her
Okruhy činností
-
pohybové činnosti
-
zpěv, recitace
-
dramatické hry, výtvarné tvoření
-
vycházky do přírody s environmentálním zaměřením
KVĚTEN 2022
VŠICHNI SE RADUJEME
Témata:
-
Maminka
-
Domácí zvířata a jejich mláďata
-
Rozkvetlý květen
-
Staráme se o přírodu
Záměry: prostřednictvím situací a plánovaných činností posilovat u dítěte uvědomění si, jak jsme spojeni s přírodou, květen je právem nazýván měsícem květů a mláďat. Děti budou na procházkách v obci a v okolí sledovat první květy na ovocných a listnatých stromech. Zároveň si osvojí základní znalosti z chovu domácích zvířat.
Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:
-
rozvíjet základní pohybové dovednosti
-
naučit se písničku pro maminku, básničku o zvířátkách
-
rozvíjet jemnou motoriku (stříhání, lepení, provlékat tkaničku, udělat uzlík)
-
zapojit se do pracovních, hudebních a dramatických činností
Okruhy činností
-
zpěv, recitace, pohádky, příběhy
-
komunikační kroužky zaměřené na vyprávění o rodině, o ročním období, o chování ve školce – základní pravidla, o tom, jak si vzájemně pomáháme
-
výtvarné a pracovní činnosti – výroba dárku pro maminku, domácí zvířátka z papíru
-
hudebně pohybové hry
DUBEN 2022
USMĚJ SE, SLUNÍČKO
Témata:
-
Velikonoční těšení
-
Hody, hody doprovody
-
Planeta Země – chráníme svoji zem
-
Můj domov
-
Záměry: Jarní svátky přiblížíme formou pracovních, výtvarných, hudebních a dramatických činností. Seznámit se s pojmy – Země, planety, slunce, měsíc, hvězdy, vesmír. Proč je důležitá ochrana přírody – jak můžeme samy přispět svým chováním k lepšímu životnímu prostředí. Osvojení pojmu „obec“ – místo, kde žiji, základní orientace v obci.
Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:
-
rozvíjet tvořivost, spolupracovat
-
vnímat změny v přírodě
-
procvičovat paměť – básničky, říkanky, písničky a koledy
-
přiblížit dětem velikonoční svátky a s nimi spojené lidové zvyky
-
vytvořit povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemi
-
naučit se adresu bydliště (obec, ulice, číslo popisné)
Okruhy činností
-
velikonoční tvoření – jarní dekorace ( zápichy, barvení vajíček, velikonoční závěs – zajíček, kuřátko)
-
ranní „logohrátky“ – procvičování správné výslovnosti s kreslením
-
recitace, zpěv, pohybové hry
-
základní úklidové činnosti
-
třídění odpadu – nádoby ve třídě (papír, plasty, ostatní odpad)
-
naučné procházky v obci
BŘEZEN 2022
JARO ŤUKÁ NA VRÁTKA
„Haló kde jste zvířátka,
jaro ťuká na vrátka,
slunce se k nám z dálky vrací,
hnízda staví všichni ptáci.“
Témata:
-
Přišlo jaro do vsi
-
Hřej, sluníčko, hřej
-
Poznáváme povolání
-
Týden s knihou
Záměry: probíhající změny v přírodě v souvislosti s blížícím se jarem budou děti prožívat bezprostředně na základě osobní zkušenosti, ale i slovním, výtvarným, pohybovým, hudebním vyjádřením a dramatickou improvizací /říkadla, písničky a básničky o jaru, výtvarné práce, pohádky, encyklopedie atd/
Zaměříme se na profese - co to znamená „pracovat“, probereme různé druhy pracovních profesí, stroje, které lidem pomáhají při práci. Budeme si povídat o tom, jaké povolání mají naši rodiče, prarodiče, teta, strýc …….“Kým bych chtěl jednou být“
Děti se budou seznamovat s knihami – jak se rozlišují, o čem se v knihách můžeme dozvědět.
Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:
-
osvojit si nové poznatky o přírodě a ročních obdobích na základě pozorování
-
rozvíjet fantazii a tvořivost
-
porozumět pojmu „profese“, vyjmenovat základní povolání, nástroje, které se v určité profesi používají , pojmenovat povolání rodičů
-
těšit se z příjemných zážitků a přírodních krás
-
učit se být citlivý ve vztahu k přírodě
-
vnímat, že svět i život na Zemi má svůj řád
-
rozvíjet smyslové vnímání
Okruhy činností
-
hry pohybové, námětové, dramatické
-
pozorování přírody
-
výtvarné, pracovní činnosti
-
komunikační kroužky
ÚNOR
Z POHÁDKY DO POHÁDKY
Témata:
-
Povídám, povídám pohádku
-
V pohádkovém světě maňásků
-
Hrajeme divadlo
-
Karnevalové těšení
Záměry: děti se budou seznamovat se základní řadou čtených či vyprávěných pohádek. Slovním, výtvarným, pohybovým vyjádřením, vyjádřením pomocí hudby, hudebně pohybovou nebo dramatickou improvizací může dítě zažívat rozmanité pocity a prožitky, které podporují jeho sociální a citový rozvoj. Dítě si osvojuje určité normy, způsoby chování a jednání.
Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:
-
seznámit děti s pohádkou jako literárním žánrem
-
posilovat estetické vnímání
-
rozvíjet fantazii a představivost
-
pochopit co je dobro a co zlo
-
vyjádřit svůj názor, pocit
-
zacházet s knihou, uložit ji na místo, seznámit s s pojmem „knihovna“
Okruhy činností:
-
vyprávění, poslech, dramatizace
-
výtvarné, pracovní činnosti – výroba jednoduchých loutek
-
maškarní karneval
LEDEN
KDYŽ V ZIMĚ NESNĚŽÍ
Témata:
-
Vánoční vzpomínání
-
Mrzne, až praští
-
Zimní sportování a radovánky
-
Pečujeme o své zdraví
Záměry: vést děti k objevování zimních krás, pozorování změn počasí, uvědomit si, jak počasí ovlivňuje naše oblékání, obohatit slovní zásobu. Poznat radosti, ale i problémy zimního období. Poznat a pojmenovat zimní sporty. Vést děti k poznání, že i když zima nenadělí možnost sněhových radovánek, je spousta her, které přinesou zábavu a poznání.
Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:
-
vyprávět své zážitky z vánočního období, jaké dárky děti našly pod stromečkem
-
osvojit si elementární poznatky o zimním prostředí
-
získávat důležité informace a dovednosti v péči o své zdraví
-
spolupracovat, navzájem si pomáhat
-
udržovat pořádek
-
dodržovat dohodnutá pravidla – šnečkové, ouškové, košťátkové a ručičkové
Okruhy činností:
-
zpěv, recitace, pohádky, zimní příběhy
-
námětové hry
-
práce s obrázkovými knihami
-
výtvarné, pracovní a dramatické činnosti s motivem zimy
-
seznámení s pohádkou Zimní královna
PROSINEC
ADVENTNÍ ČAS
„Narodil se Ježíšek,
koupíme mu kožíšek,
Hodně dlouhý, chlupatý,
aby ho měl na paty.“
Témata:
-
Těšíme se na Mikuláše
-
Andělský týden
-
Narodil se Ježíšek
Záměry: Integrovaný blok zahrnuje období 4 týdnů před Štědrým dnem. Děti se seznámí s českými lidovými vánočními tradicemi a zvyky. Blok se sestává ze tří částí, které přirozeně provázejí přípravy a těšení se na Vánoce. Při společném sdílení předvánočního období budeme posilovat prosociální cítění, rozvíjet tvořivost, seznamovat se s vánočními písněmi, koledami a básničkami.
Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:
-
seznámit se s lidovými tradicemi a koledami
-
prožívat radost ze společného sdílení, ze zvládnutého a poznaného
-
učit se spolupracovat s ostatními
-
učit se novým dovednostem pracovním, výtvarným, hudebním a sociálním
-
poznávat zkušenost, že k obdarování nejsou potřebné jen hmotné dárky
-
učit se úctě ke svým blízkým i ostatním lidem
Okruhy činností:
-
pracovní a výtvarné činnosti – výrobek anděla, vánočního svícnu, zdobení třídy a vánočního stromu
-
hudební a rytmické činnosti
-
ranní kroužky, vyprávění zážitků, příprav, těšení, přání
LISTOPAD
LISTY, LÍSTKY, LÍSTEČKY
„Listopad, listopad,
lísteček mi na dlaň spad,
zlatý lístek z javora,
zima už jde do dvora.“
Témata:
-
Podzimní krása
-
Ospalé sluníčko
-
Naše tělo
-
Pečujeme o své zdraví
Záměry: uvědomit si krásy podzimu, vnímat barvy podzimní přírody, vytvářet si hezký vztah k přírodě prostřednictvím zážitků /četba, říkanky, vyprávění o zvířátkách/ S podzimem přichází chladno, sluníčka je málo, proto musíme odolávat nemocem z prochladnutí – naše tělo potřebuje zásobu vitaminů, kterou najdeme v ovoci, bylinných čajích /vyprávění, příklady ze všedního života/, základní pojmy týkající se biologického složení těla.
Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:
-
poznávat, že příroda je neoddělitelnou součástí našeho života
-
rozvíjet estetické vnímání
-
zazpívat písničku, přednést básničku, vyslechnout pohádku
-
rozvíjet věku přiměřené znalosti o našem těle, jak o něj musíme pečovat v chladném období
Okruhy činností:
-
vnímání podzimní krásy, poznávání lesních tajemství /co víme o lese, kdo tam bydlí, co má les rád, co mu vadí…../
-
tvoření – výrobky z přírodnin (sovičky, lesní skřítci, veselé muchomůrky)
-
říkanky s pohybem
-
zpěv, recitace, příběhy k tématu
ŘÍJEN
ČERVENÉ JABLÍČKO
"Když ručičky natáhneme,
na jablíčka dosáhneme.
Trhat zralá jablíčka,
umí kluk i holčička.“
Témata:
-
Vůně ovoce
-
Podzimní zahrada
-
Podzimní les
-
Svátek Halloween
Záměry: Při mnohostranných činnostech a prostřednictvím všech smyslů poznat ovocné plody a zeleninu, které podzimní období nabízí. Vést děti k obdivu a úctě k přírodě a jejímu umění dát možnost svým plodům dobře uzrát. Dovést děti k poznání, že ovoce a zelenina není pouze „zboží“ v supermarketu. Seznamovat je s jejich významem pro zdraví člověka.
Dílčí vzdělávací cíle /co chceme děti naučit, co mají poznat, s jakými hodnotami je chceme seznámit, jak budeme podporovat jejich samostatnost/:
-
manipulovat s drobnými předměty a s modelínou
-
učit se používat správně nůžky
-
naslouchat krátkým příběhům s podzimní tematikou
-
spolupracovat, vzájemně si pomáhat
-
seznámit se s tím, že ovoce a zelenina prospívají zdraví
-
vytvářet povědomí o důležitosti a nezastupitelnosti přírody
Okruhy činností:
-
pohádky, říkanky s tématem ovoce a podzim
-
zpěv písní zaměřených na podzim
-
kresby, práce s přírodninami, modelování
-
pohybová improvizace a rytmizace písní
-
práce s obrázky
ZÁŘÍ
VÍTÁME VÁS VE ŠKOLCE
Témata:
-
Poznáváme nové kamarády
-
Seznamujeme se s pravidly soužití ve třídě kapříků
-
Školka plná zábavy
-
Přišel podzim
Dílčí vzdělávací cíle /co se děti mají naučit, co poznat, stanovení hodnot, se kterými chceme děti seznámit, metody vedení k samostatnosti/:
-
poznávat nové kamarády ve třídě kapříků
-
osvojit si základní pravidla chování - ve vztahu k paní učitelce, k dětskému kolektivu
-
poznat svoji značku
-
podílet se na společném vytváření pravidel pro vzájemné soužití ve školce a chápat potřebu je zachovávat – pravidlo šnečkové, srdíčkové, košťátkové, ouškové, ručičkové, kytičkové a měsíčkové
Okruhy činností:
-
pohybové hry, hry s říkadly
-
výtvarné činnosti, modelování
-
zpívání
-
rituály – ranní kroužky zaměřené na hry se jmény, vytváření pravidel umožňujících soužití skupiny v bezpečném a přátelském prostředí školky, upevňování hygienických návyků
-
svolávačky – pomáhají k vytvoření vzájemných kamarádských vztahů mezi dětmi